Jumaat, 14 November 2008

Kelebihan Berdakwah

"Sebutan dakwah itu baik jika dilaksanakan. Kalau kita berdakwah kerana Allah, maka kesan pada diri kita sungguh mengkagumkan, contoh:kalau kita bercakap tentang kebesaran Allah,kita tidak akan merasa runsing,lapar, dahaga,malah tiada sedikit pun merasa keletihan, pada diri kita, saolah2 kita kuat ,gagah, berani, tak mengantuk, juga tak merasa penat,sehingga kalau kita sedang drive berjalan jauh cakap kebesaran Allah tiba2 kita sudah sampai dan tak akan terasa perjalanan itu jauh walau seribu batu sekali pun.tapi jika kita berhenti cakap kebesaran Allah, terasa sunyi nya, boreng nya, pening nya, nak memikirkan tentang kehidupan kita hari2.ada saja masalah yang harus kita harunginya.



Itu lah kehebatan berdakwah kerana Allah.
Coretan@luahan yang saya paparkan ini, telah saya rasai nya,
jika hari hari kita dapat mengamalkan nya, nescaya kita akan dapat merasa kehebatan yang sebenar tentang dakwah kebesaran Allah.
Apa itu dakwah kebesaran Allah! senang sahaja, kita cakap tentang Allah,


 contoh:macamana Allah jadikan langgit tanpa tiang,Allah jadikan Matahari,Bulan, Bintang yang beribu2 di langgit tumbuh tubuhan,juga binatang2 dari sekecil2 nya, hingga lah sebesar besar nya,macamana kekuasaan Allah menjadikan muka bumi ini,macamana Allah menjadikan manusia tidak serupa dimuka bumi ini,ada yang berlainan cakap, agama, berlainan kulit, berlainan rupa, berlainan jantina nya, dan banyak lagi kalau nak kita cakap tentang kebesaran Allah ini.tapi ada juga pelek nya jika kita cakap dengan teman2 kita ,ada teman2 kita bila kita bicara tentang kebesaran Allah, dia diam,dia tak suka dengar,macam bosan, dan ada juga sampai tertidur lena sambil duduk pulak tu! sehingga kita

 tidak sedari, kita cakap saorang diri.ini lah yang telah saya alami,kalau bolih saya nak tulis coretan ini panjang2 nak beritahu kehebatan dakwah kerana Allah.tapi nanti ada orangkata saya gila pulak!jadi saya berhenti setakat ini dulu. 


Sekian coretan@luahan saya buat kali ini, munkin akan saya sambung lagi jika ada yang faham, serta memberi sokong, atau nasihat, yang lebih baik untuk berdakwah.amin. wasalam.  

Tiada ulasan: