Jumaat, 5 Disember 2008

Menyengajakan Kesusahan

Semuanya saya lakukan sendiri.

Menguruskan permohonan kad pengenalan, urusan bertukar sekolah, menghadiri kursus dan sebagainya. Semuanya saya lakukan sendiri.

Terdetik juga keinginan mahu dibantu. Tetapi abah memang mendidik saya begitu.

Semakin usia merangkak dewasa, saya semakin menghargai cara abah membesarkan saya.

Beliau tidak memanjakan saya adik beradik sehingga kami menjadi bodoh terhadap kehidupan. Jangan hanya bijak pada akademik, tetapi tahu menyusun atur kehidupan.


“Jangan pandai mengaji aje!â€, abah selalu menyebut begitu kepada saya.

Tentu sekali kehidupan saya berbanding dengan kehidupan abah semasa kecil, jauh berbeza. Kehidupan abah penuh kesusahan, seperti kebanyakan orang di masa itu. Abah mengayuh basikal dari Padang Asam ke Sekolah Clifford di pekan Kuala Kangsar, berbelas-belas kilometer sehari. Belajar dalam keadaan serba kekurangan, malah makan minum pun, sekadar menyambung nyawa.

Berbeza dengan kehidupan ketika abah menjadi bapa, membesarkan saya dan adik beradik, kehidupan sudah banyak berubah.

Tetapi abah tidak pernah memusuhi kesusahan. Seingat saya, abah tidak pernah mencela atau menyesali kesusahan hidupnya semasa kecil, muda dan remaja. Malah abah bimbang dengan kehidupan saya adik beradik, yang tidak sesusah abah.

â€Kesusahan itu menjadikan kita lebih bertanggungjawab. Lebih berdisiplinâ€, kata abah kepada saya.

Sebab itu, abah sering menyengajakan beberapa kesusahan untuk anak-anaknya. Apa yang anaknya tiada, dia berikan. Tetapi apa yang anaknya boleh lakukan, abah tidak akan manjakan.

Abah bagi duit, dan gunalah duit itu untuk selesaikan urusan-urusan rasmi tersebut. Jarang sekali abah manjakan kami.

Semasa di usia belasan tahun, saya tahu membeli sendiri borang di Pejabat Pos. Saya boleh balik sendiri dari pintu asrama di Negeri Sembilan hingga ke pintu rumah jauh di Utara. Di usia 15 tahun, saya boleh bermusafir sendirian ke Kuala Lumpur, hingga ke Kelantan dengan alasan mahu melihat tempat orang, kerana abah melatih saya agar tinggi keyakinan diri, dan bukan hanya mengejar kecemerlangan akademik ketika di bangku persekolahan.

Saya boleh berdikari, dan saya tahu membawa diri. Semuanya kerana abah tidak memanjakan kami. Kemanjaan yang membodohkan anak-anak mendepani kehidupan.

Tetapi saya takut melihat ibu bapa hari ini yang memusuhi kesusahan. Saya sendiri sudah menjadi bapa dan saya mahu anak-anak saya tidak terlepas peluang belajar apa yang telah saya pelajari dari datuk mereka.

Namun ramai yang terlepas pandang akan hal ini. Mereka seakan-akan berdendam dengan kehidupan mereka yang lalu, lantas berusaha apa sahaja, untuk sampai ke kemuncak selesa.

Mereka selesa, anak mereka juga selesa. Itu hak mereka dan siapa saya untuk menidakkannya. Tetapi apa yang saya teladani dari cara abah membesarkan saya, memusuhi dan membunuh langsung kesusahan dari hidup, hanya mewariskan penyakit kepada anak-anak.

Ibu bapa ini lupa, bahawa kesusahan yang telah mereka alami sekian lama itulah ‘guru sebenar’ yang menjadikan mereka manusia yang sedar. Kesusahan telah memberi mereka pelajaran. Dan dengan pelajaran itulah mereka menjadi ibu bapa yang manusia. Bagaimana pula dengan tanggungjawab memanusiakan anak-anak?

Abah tidaklah pula dengan sengaja membiarkan hidup kami susah. Abah bekerja keras untuk memperbaiki kehidupan. Abah tidaklah kaya, tetapi abah juga tidaklah sesusah zaman abah sebaya saya.

Tetapi saya lihat, abah membataskan pemberiannya kepada kami. Tidak semua yang saya minta, abah memberi dengan mudah, walaupun saya tahu, ia dalam kemampuan abah untuk mendapatkannya.

Ajar anak-anak agar sesekali ia tidak dapat apa yang diminta. Didik anak-anak supaya kenal batas-batas keinginan dan kemahuan. Jangan berikan semua yang mereka mahu, tetapi belajarlah untuk mengutamakan apa yang mereka perlu.

Mereka perlu belajar nilai tanggungjawab dalam kehidupan. Mereka perlu membina jati diri yang kuat serta lasak menyusuri cabaran masa depan. Semua itu tidak boleh diperolehi dari sekolah, tusyen, atau limpahan kuasa membeli yang tidak terbatas.

Ia hanya boleh diperolehi melalui Tarbiyah ibu bapa agar anak mengenal batas, lantas membataskan kemahuan diri. Berupaya mengawal diri. Jangan disangka semua yang diingini, tiada sebab untuk tidak dimiliki. Dunia tidak begitu!

Inilah yang saya belajar dari cara abah membesarkan saya.

Hasil didikan itu, saya menjadi seorang yang ada keberanian untuk berprinsip dalam kehidupan. Kerana abah telah melatih saya agar realistik terhadap kehidupan. Dan bertanggungjawab serta berpendirian.

Ketika abah mampu memberikan saya keselesaan, abah sengajakan beberapa kesusahan. Semata-mata agar saya belajar, bahawa â€apa nak, semua dapatâ€, itu hanya ada di Syurga.

Terima kasih abah.

Tiada ulasan: