Isnin, 6 Oktober 2008

Rahsia Jutawan

Rahsia jutawan!
Dilulus terbit pada Saturday, September 27 @ 12:57:31 MYT oleh SongkokPutih 
Oleh melayunett

"

Daripada semua orang terlampau fokus pada isu menjatuhkan UMNO, eloklah luangkan sikit masa memperelokkan kewangan. Dengan membaca artikel pendek ini, mungkin anda akan dapat mengubah hidup anda dan menjadi JUTAWAN. Ramai ahli PAS dan PR yang rajin berpolitik dan serius hendak memartabatkan nasib anak bangsa. Tetapi, hakikatnya, tanpa kewangan yang kuat, urusan dakwah pun terganggu. Lebih baik sekiranya ahli-ahli PAS memiliki kewangan yang kuat dan lebih manis lagi sekiranya beramai-ramai jadi jutawan. Saya sendiri belum lagi jadi jutawan tetapi pendapatan bulanan hampir RM20,000 sedangkan umur masih di bawah 30. Jadi, di atas permintaan ramai, saya kongsi sedikit petua.


PETUA-PETUA JADI KAYA:
1. Ada simpanan yang tidak diusik. 
Buka satu akaun bank. Tiap-tiap minggu, masukkan duit ke dalam akaun tersebut. Sedikit pun tak mengapa. Yang penting, JANGAN USIK DUIT ITU. Sebaiknya, masukkan duit menggunakan mesin Cash Deposit dan jangan periksa baki. Selepas beberapa tahun, duit tersebut akan banyak.

2. Berniaga & Berpersatuan
Berniaga adalah sunnah Rasulullah SAW. Beza orang Melayu berniaga dan orang Cina berniaga ialah ramai Melayu berniaga secara individu sedangkan Cina aktif dengan persatuan. Orang Melayu saling jatuh-menjatuhkan dalam berniaga sedangkan orang Cina saling bantu-membantu. Lihat saja kedai handphone kat pasaraya, banyak tapi bantu-membantu.

Kenapa Melayu Islam, Cina Kafir?? Pernah fikir tak? Dulu, Melayu dan raja-raja Melayu masuk Islam kerana kagum tengok pedagang-pedagang Arab yang Islam hidup kaya dan penuh keadilan. Sekarang, orang Melayu ramai miskin banding Cina. Kenapa? Enggan berniaga dan tidak bersabar..

3. Mesti minat
Kalau anda nak jadi kaya, anda mesti seronok dengan kerja yang anda buat. Bill Gates pernah kata, kalau tak jadi jutawan pun saya akan kerja buat software kerana saya enjoy dengan kerja ini. Tanam minat dan pastikan anda enjoy dengan kerja anda.

4. Mesti ada perancangan.
Orang Melayu selalunya rajin tapi malas nak pakai otak buat perancangan. Kalau nak jadi jutawan, mesti guna otak. Saya bagi contoh, kalau anda jual air kacang soya kat pasar malam dan perolehi RM1000 sebulan, sampai bila pun anda takkan jadi kaya. Tapi , kalau setiap 3 bulan anda buka gerai baru, dan upah pekerja untuk uruskan, ini lain cerita. Kalau anda kutip RM400 dan upah pekerja RM600, anda dapat RM400 sebulan tanpa kerja dari satu gerai. Kalau anda ada 10 gerai, anda boleh kutip RM4000 sebulan tanpa kerja.

Kena ada perancangan 3 bulan, perancangan setahun, target lepas 2 tahun dan seterusnya. Menjelang 3 tahun, perniagaan mesti boleh beroperasi tanpa anda. Kena start consider buka cawangan.

5. Anda mesti berjimat.
Ramai orang ada duit sikit bershopping sakan. Pergi shopping lah, pergi memancing kat luar negeri lah, beli kereta baru lah. Mana nak jadi kaya kalau macam tuh. Budayakan berjimat. Pastikan 10% gaji anda disimpan. 25% digunakan untuk beli rumah. 15% untuk dimasukkan semula (ditambah)dalam perniagaan. Baki terpulang pada anda.

6. Investment atau simpanan tetap.
Kepada yang berpegang pada fahaman interest bank itu riba, sila buat pelaburan/investmen t yang membawa untung 10% setahun. Kalau anda simpan RM10,000 dalam bank dengan fixed interest 10% setahun, setiap 7 tahun wang anda akan berganda. Maknanya, lepas 7 tahun, duit RM10,000 tu dah jadi RM20,000. Lepas 14 tahun, sekali ganda lagi, jadi RM40,000. Lepas 21 thn, RM80k. Lepas 28 thn, RM160k, Lepas 35 thn, RM160k. Lepas 42 thn, RM320,000. Lepas 49 tahun, dah jadi RM640,000. 

Maknanya, kalau anda simpan dan tak usik duit RM10,000 dari satu akaun, anak anda dah confirm jadi jutawan! Tapi, biasalah, orang kita lebih selesa beli perabot baru dan macam-macam lagi. Lepas tu kecoh pasal orang Cina rata-rata jauh lagi kaya dan menguasai perniagaan.

7. Tukar kerjaya
Kalau kerja kilang atau kerja jaga tol tu, saya cadangkan tukar kerja je la. Sampai kiamat tak jadi jutawan. Lebih baik berniaga pasar malam, kemahiran dapat, perniagaan pun boleh berkembang.

8. Bersedekah
Yang ini nak jelaskan pun susah. Cukuplah saya katakan dengan bersedekah, rezeki anda akan datang mencurah-curah insya-Allah. Kepada yang merokok tu bawa-bawa la berenti. Elok la guna duit tu untuk bersedekah dari sibuk mengkayakan tauke Zionis yang memiliki syarikat rokok tuh. Saya cukup meluat tengok ahli PAS yang berkobar-kobar mengutuk Israel dan UMNO tetapi pada masa menghisap rokok. Cukup memalukan..

9. Mest ada ILMU.
kalau nak berniaga atau nak buat apa-apa, patikan anda jadi yang terbaik / 'the best' dalam bidang tu. Caranya, anda mesti pelajar semua yang anda boleh pasal bidang tu. Sentiasa tambah ilmu dan belajar dari yang berpengalaman.

Dijangka, dalam masa 12 jam, anda akan lupakan artikel ini. Waktu saya dulu, saya print dan tampal di dinding. Saya jadikan motivasi dan akhirnya saya berjaya. Saya percaya 99.99% akan sekadar baca. AdakaH anda seorang dari 99.99% tersebut atau anda termasuk dalam 0.01% yang menjadi jutawan?

Wassalam. Selamat berpuasa.

Tiada ulasan: