Rabu, 28 Januari 2009

Susu Ibu

salam,

saya kira saya masih baru dlm group ni. dgn kesempatan ni saya ingin mengambil peluang nk berkongsi dgn semua tentang penyusuan ibu, yang mana saya rsakan perlu saya sampaikan, perlu saya kongsi utk ibu2 dan bapa2.

saya sebenarnya ibu kepada dua anak yg sgt obses tentang penyusuan ibu. sebenarnya, kesibukan kita bekerja bukanlah alasan yg baik utk menidakkan hak itu. ketahuilah, semua ibu mampu menyusu anak2 mereka, kecuali ibu2 yg menghidap penyakit kronik dan berbahaya yang mana bila dia menyusu, cecair yg akan dipindahkan pada anaknya itu mendatangkan mudarat spt HIV dan juga ibu yg menjalani pembedahan payudara, yg mana dia tak dapat menyempurnakan penyusuan itu. ketahuilah, dlm ape jua keadaan, si ibu mampu menyusu.

saya merupakan pemilik butik kanak2 yang memberikan khidmat nasihat pd ibu2 yang ingin menyusu secara eksklusif. berbagai2 alasan, masalah yg saya terima setiap hari tentang kegagalan ibu menyusu anaknya dgn baik. berbalik kepada fitrah, Allah dh kurniakan seorg ibu satu pakej yg lengkap utk menysu anak sehingga 3 anak dlm satu masa. dan jika bandingkan dgn ibu2 di negara2 perang, negara yg mengalami kebuluran, kalau kita samakan alasan yg ibu2 di malaysia beri, dh lama anak2 mereka tak hidup.. itula istimewanya seorg ibu. 

saya sgt teruja dan bersemangat utk membantu anda yg bermsalah dlm penyusuan susu ibu. kerana saya juga ibu, saya juga sibuk bekerja siang malam dan weekend, tapi saya juga menyusu, malah menyusu 2 anak sekaligus sepenuhnya, tiada susu tepung, tiada pacifier.. dan anda tidak perlu meragui saya, kerana saya mempunyai certificate laktasi dr pusat perubatan universiti malaya. kita akan kongsi ape yg kita ada.

kalian, menyusui anak sendiri sepenuhnya sgt indah, nikmatnya tak terungkap oleh kata2. bukan saya menidakkan susu formula, tetapi saya menekankan kepentingan susu ibu utk anak dr lahir hingga 2 tahun, kerana ianya hak anak2 kita, utk sempurnakan penyusuan itu sehingga mereka dua tahun (seperti dlm terjemahan surah Al-Baqarah)

"susu manusia utk anak manusia" 

regards,
farah farhan @ mummy sara
BUTIK SARA KIDS (ONE STOP BREASTFEEDING & PARENTING CENTRE)
wwww.sarakids. com
http:www.sarakids. com/blog/

Tiada ulasan: