Rabu, 28 Januari 2009

Kesilapan Lelaki dan Perempuan

Assalamualaikum,
Ramai yang sangkakan kejadian lelaki dan perempuan adalah sama, cuma, yang berbeza adalah alat kelamin. Lelaki yang itu... terkeluar. Perempuan yang ini... tak sama macam lelaki. Perempuan menyusukan anak... lelaki tidak boleh. Yang lain mungkin sama kot?!! 
.
Tidak! Ini adalah tanggapan yang salah kerana setiap anggota, bermula dari otak adalah berbeza di antara lelaki dan perempuan. Hasilnya, kelakuan lelaki dan perempuan adalah berbeza. Seperti di dalam banyak tulisan saya dan komen-komen yang saya terima, lelaki adalah berbeza dengan perempuan di dalam pelbagai aspek. 
.
Kesilapan lelaki ialah tidak menimba ilmu bagaimana berkomunikasi dengan perempuan dan dengan segera menyerah kalah kerana bagi mereka perempuan adalah spesis yang kompleks. Lelaki hanya selalu berharap akan memiliki perhubungan yang sempurna tanpa perlu bersedia dengan pelbagai ilmu. Kenyataannya, lelaki menginginkan perhubungan yang baik, sihat dan ceria mengikut cara lelaki. Kesilapan perempuan pula ialah selalu mengandaikan suatu hari nanti lelaki akan menunjukkan cintanya setiap masa dan memahaminya sepanjang masa. Harapan mereka ialah lelaki memahami kegemarannya ber'shopping' , tanpa menunjukkan muka yang bosan, lelaki akan selalu meluahkan masalah yang dihadapi, lelaki akan selalu berbincang tentang masalah dan tidak menjadi penyelesai masalah yang tidak diminta... perempouan berharap lelaki adalah seperti mereka. Banyak kesilapan lelaki dan perempuan berpunca dari mereka mengandaikan lelaki harus begini seperti saya... dan perempuan harus begitu seperti saya...
.
Inilah kesilapan kita sebagai lelaki dan perempuan.
.
Saya ulang semula perbincangan terdahulu:
Kejadian asal: Lelaki dijadikan sebagai ketua keluarga yang akan keluar mencari rezeki seperti memburu. Lelaki menjadi pelindung keluarga. 
Kejadian asal: Perempuan dijadikan sebagai ibu, pendidik dan 'home minister' (menteri dalam negeri - jaga isi rumah). Perempuan mendidik.
Otak, aksesori dan anggota badan (kejadian biologi) lelaki berkembang bagi memenuhi keperluan kejadian mereka (no. 1 di atas).
Otak, aksesori dan anggota badan (kejadian biologi) perempuan berkembang bagi memenuhi keperluan kejadian mereka (no. 2 di atas).

Adalah sukar bagi perempuan mendapatkan pasangan yang serupa seperti mereka, yang memahami mereka dan berfikiran seperti mereka. Jika perempuan benar-benar inginkan lelaki yang boleh bercakap seperti perempuan, mencurahkan dan membincangkan masalah dan berkomunikasi seperti mereka, dan dalam masa yang sama inginkan lelaki yang gagah perkasa mengikut citarasa perempuan, ini adalah mustahil. Yang perempuan boleh dapat ialah seorang perempuan yang lain. Mungkin, lelaki lembut memiliki ciri-ciri yang diinginkan.. . tetapi lain sikitlah! Lelaki jenis ini mungkin tidak sukakan perempuan.

  

Maklumat seterusnya dan artikel lain: http://insan- luarbiasa. blogspot. com/2009/ 01/kesilapan- lelaki-dan- perempuan. html

Tiada ulasan: