Rabu, 28 Januari 2009

Otak dan Penglihatan Lelaki dan Perempuan

Assalamualaikum,
Mata adalah anugerah tuhan yang amat berharga buat setiap insan. Dengan mata, kita dapat menghayati keindahan dunia yang penuh dengan pelbagai warna. Dengan mata, kita dapat melihat alam semesta dan perhiasan di dalamnya. Kita dapat melihat berjuta-juta jenis warna, tahap keterangan yang berbeza, jarak dan sebagainya dengan menggunakan lebih 130 juta sel penerima foto di dalam mata. Korteks penglihatan membentuk 30 peratus korteks dan kedudukannya adalah di bahagian belakang di dalam kepala.
..
Setiap kumpulan sel-sel berfungsi untuk tugas yang berbeza seperti warna, jarak, sudut dan bucu. Disebabkan faktor ini, ramai orang yang mengalami kerosakan sel-sel tertentu akan hilang keupayaan penglihatan yang berkaitan walaupun secara amnya masih mampu melihat. Sebagai contohnya, terdapat orang yang boleh membezakan warna dan bentuk tetapi tidak dapat mengagak jarak. 
.
Terdapat satu perkara lagi yang jarang atau kurang mendapat perhatian dari kalangan masyarakat iaitu mata lelaki dan perempuan adalah berbeza walaupun bentuk mata mereka adalah sama. Ramai yang tidak tahu berkenaan isu ini kesan dari kurangnya pendedahan berkenaan maklumat berkaitan. Mata mempunyai hubungan secara terus kepada otak. Perbezaan genetik lelaki dan perempuan memberi kesan kepada cara mata lelaki dan perempuan beroperasi.
.
Pakar-pakar telah melaporkan bahawa kromosom perempuan terdiri dari XX dan kromosom lelaki terdiri dari XY. Kromosom ini dan struktur otak menyebabkan cara penglihatan lelaki dan perempuan berbeza. Bagaimana? Pada retina di belakang bebola mata terdapat 130 juta sel penerima foto yang berbentuk 'rod' yang menafsir hitam dan putih, dan terdapat 7 juta sel yang berbentuk kon yang menafsir warna-warna. Kromosom X bertanggungjawab di dalam menyediakan sel-sel warna. Perempuan memiliki 2 kromosom X yang menyebabkan sel-sel warna di mata mereka 2 kali ganda berbanding lelaki. Kesannya, perhatikan perempuan, mereka sangat cekap dan sensitif kepada warna. Lelaki sering menggunakan dan menggambarkan warna-warna asas seperti hijau, merah dan biru. Manakala, perempuan cekap dan sesitif kepada pelbagai warna sepeti aqua, merah bata, biru laut, jingga dan sebagainya.
1
Perhatikan pakaian perempuan, penuh dengan pelbagai warna. Perempuan di serata dunia, di dalam pelbagai budaya dan masyarakat, gemar menggayakan baju, seluar, kain dan skaf yang terdiri dari pelbagai warna. Manakala, lelaki selalunya menggayakan baju yang terdiri dari satu warna sahaja. Baju kemeja ke pejabat bagi lelaki adalah satu atau dua warna sahaja. Baju kurung perempuan terdiri dari pelbagai warna. Maka, kita harus bijak di dalam mengagihkan tugas yang melibatkan warna. Berilah tugas ini kepada perempuan: memilih fabrik kerusi, baju, seluar, hiasan dan sebagainya. Jikalau semasa membeli belah langsir dan lain-lain kain atau baju yang melibatkan warna bagi tujuan sambutan Hari Raya/Tahun Baru Cina/Deepavali diserahkan kepada lelaki, saya takut nanti lelaki akan membeli kain cadar atau kain putih atau hitam sebagai langsir rumah anda. Selalunya lelaki akan mengelak untuk membuat pilihan warna dan akan menyuruh perempuan melakukannya dengan alsan tidak pandai memilih warna. Sebenarnya, adalah kejadian semulajadi wanita yang cekap kepada warna kerana otak dan mata mereka yang sensitif kepada warna. Maklumat lanjut dan lain-lain artikel: http://insan- luarbiasa. blogspot. com/2009/ 01/otak-dan- penglihatan- lelaki-dan. html
 
Dr Zulkarnain MS 
http://www.insan- luarbiasa. blogspot. com 
http://www.facebook .com/people/ Zulkarnain- Muhamad-Sori/ 1637066934

Tiada ulasan: